Jak promować miejsce warsztatowe?

Masz własną przestrzeń na szkolenia i warsztaty albo właśnie ja zakładasz? Chcesz wiedzieć, jak promować miejsce warsztatowe – studio jogi, szkołę tańca, szkołę językową, klub sztuk walki, salę szkoleniową albo klubokawiarnię? Głowisz się nad tym, skąd brać nowych klientów i co robić, żeby nie zjadł Cię ZUS?

Mam dla Ciebie pomysły na promocję takiego miejsca. Spisałam je na podstawie moich doświadczeń. Od 2011 roku prowadzę swój biznes szkoleniowy – Bajlę. Zaczynałam od przestrzeni warsztatowej na krakowskim Kazimierzu. Przetestowałam wiele rozwiązań, popełniłam chyba wszystkie możliwe błędy i kilka lat temu zrobiłam w Bajli totalną rewolucję. Zmieniłam model biznesowy, formę współpracy z trenerami, sposób rozliczeń z klientami, zrezygnowałam ze stałego lokalu. To była świetna, choć bardzo trudna decyzja. W międzyczasie wynajmowałam sale szkoleniowe, warsztatowe i konferencyjne w większych miastach Polski. Przeanalizowałam ich działanie i mam dla Ciebie wnioski!

Dowiedz się, jak promować miejsce warsztatowe!

 

Poznaj swoich odbiorców

Zanim zaczniesz działać, określ swoją grupę docelową. Twoimi klientami są trenerzy, którzy organizują szkolenia, a od Ciebie wynajmują salę? Czy może uczestnicy zajęć, kursów lub warsztatów? Masz jedną czy kilka głównych grup docelowych?

Poznaj swoich odbiorców. Dowiedz się o nich jak najwięcej. Nie domyślaj się – zapytaj. Znajdź swoje idealne klientki (albo klientów) i przygotuj ankietę lub umów się na kawę z kilkoma z nich. Sprawdź jakiej wiedzy potrzebują, co ich interesuje w Twojej dziedzinie, w jakiej okolicy mieszkają, w jakim są wieku, w jakim trybie pracują (stałe godziny pracy, freelance), czy mają dzieci, jak lubią spędzać wolny czas, z jakich mediów społecznościowych korzystają, jakie gazety czytają. Dzięki tej wiedzy możesz dopasować swoje usługi do potrzeb potencjalnych klientów i dotrzeć do nich z informacją.

 

Zacznij przed startem!

To moja najważniejsza wskazówka na temat tego, jak promować miejsce warsztatowe. Zacznij, zanim je otworzysz. Ja na początku popełniłam błąd, którego Ty nie musisz powtarzać. Zdobyłam dotację, założyłam działalność, zamówiłam wyposażenie i urządziłam lokal. Potem dopiero usiadłam w gotowej sali warsztatowej mojej Bajli i zaczęłam zastanawiać się co dalej.

Chyba nie muszę mówić, że to nie była najlepsza strategia. Gdybym teraz miała otworzyć nową przestrzeń warsztatową, zdecydowanie zaczęłabym promować ją na kilka miesięcy przed oficjalnym otwarciem.

Moim zdaniem, możesz puścić w świat informację o swoim miejscu, jak tylko ustalisz grupę docelową i nazwę. Zbieraj społeczność, załóż fan page’a na Facebooku albo konto na Instagramie, buduj zaangażowanie i relacjonuj postępy w przygotowaniach. Wystartuj ze stroną internetową, daj zainteresowanym możliwość zapisania się na newsletter. Buduj relacje. Zaproś swoich odbiorców na dzień otwarty, uruchom pocztę pantoflową, opowiedz wszystkim znajomym i sąsiadom o tym, co szykujesz. Zostaw informację w lokalnym sklepie albo w salonie fryzjerski – tam, gdzie spotkasz osoby z Twojej grupy docelowej. Daj znać dotychczasowym klientom i współpracownikom.

 

Promuj jak biznes online

Jak promować miejsce warsztatowe? Tak samo, jak biznes online! Zrozumiałam to dopiero po dłuższym czasie. Poza tradycyjnymi metodami masz ogrom internetowych możliwości. Korzystaj śmiało!

Wartościowe treści na stronie, lista mailingowa, prezent za zapis na listę, landing page, budowanie zaangażowania w social mediach, poszerzanie zasięgów, grupa na Facebooku, transmisje na żywo, piksel Facebooka, konwersja, Instagram, webinar. W sieci znajdziesz ogrom wiedzy na temat budowania biznesu online – czerp z niej pełnymi garściami i wybierz te metody promocji, które najlepiej trafiają do Twoich odbiorców.

Gdzie tej wiedzy szukać? Możesz śmiało zacząć od:

 

Wprowadź WOW

Zadbaj o to, żeby Twoje miejsce było wyjątkowe. Goście je zapamiętają i będą chętniej wracać. Zaplanuj jakiś wybrany element, o który będziesz szczególnie dbać.  Np. klimatyczne wnętrza (drewniany taras, ogródek i hamaki) – jak w Młynie Zabierzów.

Jako drugi przykład przychodzi mi do głowy krakowska Nowa Psychologia – piękny, bardzo komfortowy lokal. Każdy szczegół wystroju i wyposażenia został tam dokładnie przemyślany – zapachowe świece, zestaw herbat, filiżanki pod kolor kuchni.

 

Twórz społeczność!

Tworząc społeczność, sprawiasz, że uczestnicy szkoleń i warsztatów będą bardziej przywiązani do Twojego miejsca i do ludzi, których tam spotkają. Będą chętniej wracać i opowiadać o nim znajomym. Kiedy na studiach tańczyłam salsę, chodziliśmy razem z grupą i instruktorami na imprezy – tańczyliśmy, rozmawialiśmy, jeździliśmy razem na taneczne wyjazdy. Przy okazji tańca bardzo się zaprzyjaźniliśmy, a zajęcia salsy stały się dla nas bardzo ważną częścią życia i okazją do spotkań.

Zatrudniaj cudownych ludzi! Niech w Twoim miejscu pracują trenerki i instruktorzy, którzy ciepło i przyjaźnie odnoszą się do uczestników szkoleń, kochają to, co robią, mają dużą wiedzę i umieją się nią dzielić.

Organizuj spotkania dla uczestników warsztatów, zachęcaj ich do wspólnych wyjść, umożliwiaj wymianę doświadczeń i rozmowy. Jeśli w swoim miejscu warsztatowym masz kuchnię, wykorzystaj ją! Pozwól kursantom przyjść wcześniej i napić się herbaty – stworzysz im okazję do nawiązania kontaktu.

Możesz tworzyć społeczność również online, np. zakładając i animując grupę na Facebooku. Zachęcaj jej członków do aktywności, interakcji i dzielenia się wiedzą.

 

Uruchom pocztę pantoflową

Z mojego doświadczenia wynika, że jeśli robisz coś dobrego, to poczta pantoflowa jest najskuteczniejszym sposobem promocji. Uczestnicy dowiadują się od znajomych i zapisują się na szkolenia korzystając z ich polecenia.

Poczta pantoflowa może przynosić genialne efekty. Żeby w ten sposób przyciągać nowych klientów, potrzebne jest konsekwentne działanie przez dłuższy czas i wysoka jakość tego, co oferujesz. Możesz też zachęcać odbiorców do polecania Twojego miejsca warsztatowego znajomym. Temu służą wszelkie akcje promocyjne działające według zasady „przyprowadź koleżanką, a każda z Was dostanie 20% zniżki” albo darmowe zajęcia pokazowe.

 

Otwórz drzwi

Możesz regularnie organizować fajne dni otwarte i przyciągać nowych klientów. Ważne, żeby atrakcje były dopasowane do potrzeb Twojej grupy docelowej i ciekawie podane. W tym wpisie podrzucam kilka pomysłów na niecodzienny dzień otwarty, zajrzyj!

 

Zapraszaj do siebie

Ściągaj do swojego miejsca wydarzenia innych organizatorów. Jeśli Twoją grupą docelową są przedsiębiorcze i twórcze kobiety – zaproś do siebie koordynatorki Latających Kręgów. Poszukaj lokalnych inicjatyw, klubów, spotkań dla przedsiębiorczyń, mam albo osób zainteresowanych rękodziełem. Pokażesz uczestnikom i organizatorom, że Twoje miejsce warsztatowe jest fajne. Następnym razem, kiedy będą chcieli wynająć salę albo coś zorganizować, pewnie przypomną sobie o Twojej przestrzeni.

 

Jakie pomysły na promocję miejsca warsztatowego dopiszesz do naszej listy? Daj mi znać w komentarzu!

 

Pomogę Ci!

Prowadzisz miejsce warsztatowe, studio jogi, szkołę tańca, szkołę językową, salę szkoleniową i potrzebujesz zmian? Chcesz dopiero założyć swoje miejsce, ale nie wiesz, jak się za to zabrać? Umów się ze mną na konsultację!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *